Modul 2: Aktiviteter
Du finner mange forslag til aktiviteter inne i selve appen. Vi trekker likevel frem noen aktiviteter her. Det kan være lurt å starte øverst på listen med de enkleste aktivitetene, slik at elevene får erfaring med å lage et program, koble nettbrett og microbit sammen og overføre programmet fra nettbrettet til microbiten. Oppgavearkene viser elevene sammensetningen av blokker slik at de kan følge oppskriften. Dette kan være nyttig i begynnelsen for å lære å kode, men i lengden ønsker vi at elevene skal bevege seg utenfor den ferdiglagde oppskriften og være kreative selv. Derfor er det forslag til utvidelser mot slutten av hver oppgave, slik at elevene kan bygge videre på koden sin. Når elevene har mer erfaring bør de også få mulighet til mer frie prosjekter.
For å unngå tekniske problemer er det viktig at du som lærer har lastet inn HEX-filen med nyeste «firmware» til microbitene på forhånd. Da vet du at de er klare for å kobles til tre nye ipader. Denne filen lastes ned ved at du kobler microbit til pc med USB-kabelen og følger instruksjonene her.
Aktiviteter
Smile/sur – Oppgaveark til elever
Navneskilt – Oppgaveark til elever
Temperaturmåler – Oppgaveark til elever
Kast en terning – Oppgaveark til elever
Skritteller – Oppgaveark til elever
Areal av rektangel – Oppgaveark til elever
Multiplikasjonsøver – Oppgaveark til elever
Animasjon – Oppgaveark til elever
Mattespillet Hils! – Oppgaveark til elever
Omkrets av sirkel – Oppgaveark til elever
Poengteller – Oppgaveark til elever
Partall eller oddetall – Oppgaveark til elever
Sannsynlighet med en terning – Oppgaveark til elever
Sannsynlighet med to terninger – Oppgaveark til elever
Sannsynlighet for Yatzy – Oppgaveark til elever
Lage funksjon – Oppgaveark til elever
Treningsmaskin – Beskrivelse til lærer